U bevindt zich hier: Home > Nieuws > 2016 > September 2016 > Kwaliteitsmeting huishoudelijke ondersteuning

Kwaliteitsmeting huishoudelijke ondersteuning

Peel 6.1 gaat onderzoeken of de cliënten die huishoudelijke ondersteuning vanuit de Wmo ontvangen in de gemeenten Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Helmond, Laarbeek, en Someren, de ondersteuning krijgen die is afgesproken. Ook moet de ondersteuning goed van kwaliteit zijn. In oktober en november 2016 worden 400 cliënten thuis bezocht voor een kwaliteitsmeting. Alle aanbieders van huishoudelijke ondersteuning zijn op de hoogte van deze controles. Zij staan er positief tegenover.

 

Neutrale beoordeling van kwaliteit

De kwaliteitsmeting wordt uitgevoerd door twee externe organisaties.  De bedrijven zijn niet verbonden aan Peel 6.1 of aan de aanbieder die bij de huishoudelijke ondersteuning levert. Zij kijken daarom met een neutrale blik.  De adressen worden via een steekproef uit het totale bestand geselecteerd.

Wat houdt het huisbezoek in?

Tijdens het huisbezoek vraagt de controleur of de cliënt tevreden is.  Daarna loopt hij/zij (samen met de cliënt) een ronde door het huis. De controleur beoordeelt of de huishoudelijke ondersteuning wordt uitgevoerd zoals afgesproken in het ondersteuningsplan. De cliënt krijgt de bevindingen tijdens het bezoek te horen en kan daar op reageren.

Wat gebeurt er met de resultaten

Als de controleur oordeelt dat de kwaliteit van de huishoudelijke ondersteuning onvoldoende is dan wordt er een vervolgactie ingezet.
De gegevens van de 400 kwaliteitsmetingen worden verwerkt in een eindverslag voor Peel 6.1. De resultaten worden verwacht in december 2016.